Aby wprawić w ruch koło znajdujące się w stanie spoczynku należy użyć odpowiedniej siły zwanejoporem ruszania. Chcąc utrzymać koło w jednostajnym ruchu potrzebna należy przyłożyć siłę określaną oporem toczenia. Na te dwie siły mają wpływ następujące czynniki: bieżnik, jego twardość oraz twardość opony, średnica koła, elastyczność bieżnika, łożyskowanie kół i podłoże. Opór toczenia powstaje wskutek ciągłego sprężania i rozprężania bieżnika w trakcie toczenia. Pomiar tego parametru obywa się w profesjonalnych warunkach na stanowisku do testów. Wartości pomiarów są rejestrowane w idealnych warunkach: gładka, czysta, równa i wolna od przeszkód powierzchnia, stała temperatura, stała prędkość, oraz obciążenie: 2/3 maksymalnej nośności. Warunki użytkowania odbiegające od normy (temperatura, prędkość, właściwości podłoża) muszą zostać uwzględnione przy doborze mechanizmów jezdnych i mogą w znacznym stopniu wpłynąć na wartości oporu toczenia.